Схеми спостереження за батьківсько-дитячою взаємодією
Дані спостереження дають змогу простежити емоційні впливи батьків на емоційний стан дитини, зміст поведінкових реакцій у процесі їх взаємодії.
Для спостереження за
психологічними особливостями емоційних переживань дитини дошкільного віку під
час її взаємодії з батьками доцільно викоричтовувати схему А. Теплюк «Спостереження за емоційними переживаннями
дітей старшого дошкільного віку», яка включає з'ясування ряд таких запитань:
- Які емоції проявляє дитина під час ранкового приходу в ДНЗ з батьками та під час повернення додому?
- Який емоційний стан у дитини переважає під час розмови з батьками?
- Який емоційний стан притаманний дитині під час згадування батьків?
- Як часто діти переживають моменти справжньої радості?
- Чи часто дитина співпереживає батькам?
- Чи часто ображається дитини на своїх батьків?
- Якими засобами відстоює свої інтереси?
- Які емоційні переживання простежуються у ігровій діяльності?
- Чи змінюється емоційний настрій під час доби?
- Чи використовує дитини емоцію як вимогу?
- Чи сумує дитина за своїми батьками під час їх відсутності?
- Чи здатна дитина заспокоїти іншу дитину?
- Чи схильна дитина до афективних станів?
- В яких ситуаціях дитина проявляє щирі емоції?
- Які емоційні стани переважають у дитини під час ігрової та пізнавальної активності?
Позитивні вияви емоційних переживань дошкільників оцінюються у 1 бал, негативні вияви даних явищ оцінюються в 0 балів.
Для спостереження за батьківсько-дитячими стосунками доцільно використовувати спостереження за схемою А. Теплюк «Спостереження за батьківсько-дитячими стосунками», яка передбачала з'ясування таких питань:
- Який характер емоційного спілкування між батьками та дітьми спостерігається під час ранкового та вечірнього відвідування ДНЗ?
- Чи вживають батьки до дитини слова похвали, заохочення, схвалення?
- Чи запитують у дитини про її успіхи та невдачі?
- Чи здатні батьки сприймати емоційний стан дитини?
- Чи проявляють батьки до дитини співпереживання та емпатія?
- Чи виявляють батьки емоційну підтримку орієнтовану на стан
дитини?
- Чи прагнуть батьки до позитивного характеру спілкування з дитиною?
- Чи спостерігається близький емоційний контакт батьків з дитиною?
- Чи дозволяють батьки дітям проявляти самостійність?
- Чи знають батьки про дитячі вподобання та інтереси?
- Який характер взаємодії дитини з батьками під час святкових заходів
- ДНЗ?
- Який характер взаємостосунків дитини з батьками спостерігається під час прогулянки?
- Чи наявне емоційне схвалення зі сторони батьків практичних досягнень дитини?
- Чи спрямоване спілкування батьків з дитиною на формування співпереживання та емоційний відгук?
- Чи проявляють батьки по відношеню до дитини справжні емоції та
почуття?
Позитивні прояви батьківсько-дитячих стосунків оцінюються у 1 бал, негативні прояви даних явищ оцінюються в 0 балів.