Розвиток емпатії у дошкілників
Компетентність людини в спілкуванні багато в чому визначається його здатністю розуміти, відчувати стану людей і відгукуватися на них: така людина відчуває, коли промовчати, а коли підтримати, вона сама здогадається, що людина хоче побути наодинці або що їй потрібно виговоритись. Ця здатність називається емпатією.
Емпатія - це соціальна емоція. Виховання емпатії дозволяє людям проникати в світ іншої людини, краще розуміти її почуття і мотиви її вчинків, співчувати їй і активно відгукуватися на її почуття.
Емпатія у дітей
Найважливішим компонентом емоційного розвитку дитини дошкільного віку є розвиток емпатії, а саме - здатності до співчуття і розуміння переживань та емоцій інших людей. Дитина, у якого розвинена емпатія, завжди увійде в положення тієї чи іншої людини і запропонує йому свою допомогу.
Як виховується емпатія?
Дитина вчиться емпатії на особистому досвіді. По-перше, чим більше дитина усвідомлює і приймає свої емоції, тим простіше йому розпізнавати почуття інших. І по-друге, спостерігаючи за поведінкою близьких йому дорослих, він вчиться висловлювати свої емоції і реагувати на емоції інших людей.
Виховання емпатії проходить три етапи:
- дитина вчиться розуміти свої емоції і почуття інших людей, вчиться їх передбачити (від народження до 4 років);
- дитина вчиться емоційно реагувати на почуття інших людей, тобто співчувати (від 3 років до 7 років);
- дитина вчиться відгукуватися на почуття інших, співчувати (від 5 до 7 років).
Необхідні умови для розвитку емпаті:
- розуміння і прийняття почуттів дитини оточуючими її близькими людьми в будь-якому віці: і в дитинстві, і в кризу 3-х років, і коли вона вже дорослішає, готуючись стати першокласником;
- вміння розпізнавати почуття і емоції інших людей (цього дитину потрібно навчити);
- ваш власний приклад щирого співпереживання і співучасті (її дитина сприйме несвідомо).
Формування емпатії у дошкільника - це запорука успішного навчання в школі, його легкої соціалізації, безпроблемного спілкування. Хоча б тому батькам обов'язково слід приділяти увагу розвитку емпатії поряд з розвитком інтелектуальних, комунікативних, пізнавальних, творчих та інших здібностей малюка.