Особливості розвитку емоцій у дітей дошкільного віку

Кожна дитина народжується для життя в суспільстві. Людина, в певному розумінні, народжується двічі вперше - фізично, з'явившись з материнської утроби, діставши від батьків можливість людського буття, вдруге - духовно, коли в процесі індивідуального соціального морального розвитку вона стає особистістю. 

О. Колонко 

Дошкільний вік це первинний етап соціалізації в житті дитини. В цей період дитина долучається до загальнолюдських цінностей, встановлює перші взаємини з людьми, в неї бурхливо розвивається емоційна сфера, яка має величезний вплив на її подальший особистісний розвиток, на оволодіння нею різноманітними видами діяльності.

Емоції допомагають певним чином сприймати дійсність, реагувати на неї. Уміння щиро радіти, розуміти почуття і емоційні стани людей, чітко висловлювати свої бажання і спілкуватися з людьми, бути сприйнятливим до мистецтва і проявів життя - все це залежить від того, як сформована дитина емоційно. Те, як розвинена емоційна сфера дитини дошкільного віку, впливає на розуміння маленькою людиною світу і успішної взаємодії з ним. 

Проблема сучасності в тому, що багато дітей мають проблеми в емоційному розвитку, а саме - не вміють відгукуватися на почуття і стану інших, неадекватно реагують на багато речей. Сьогодні кращими друзями в дитини є телевізор і комп'ютер, смартфон і планшет, а найулюбленіші заняття - перегляд мультфільмів і комп'ютерні ігри. В результаті подібного способу життя діти менше спілкуються і з дорослими, і з однолітками; дошкільнята уважні і нечутливі до оточуючих, не вміють контролювати і доречно проявляти емоції. А адже спілкування значно збагачує життя, роблячи її яскравою, наповненою емоціями і враженнями. 

Дошкільний період - досить короткий час життя людини. Тому важливо саме в цей час залежить хороші основи особистості. Важливим є емоційний розвиток дитини, яке має свої особливі характеристики.

Коли дитині 1-3 роки, то його емоційна сфера характеризується:

  • відсутністю емпатії;
  • характерними емоційними реакціями, пов'язаними з його бажаннями;
  • невмінням вибирати і приймати рішення;
  • егоцентризмом;
  • зародженням самосвідомості (малюк починає дізнаватися своє відображення в дзеркалі, відгукуватися на ім'я, намагається бути самостійним, починає вживати займенник «я»;
  • завищеної самооцінки (Я - хороший);
  • не вмінням бачити наслідки дій;
  • важливістю для дитини оцінки дорослого, реакції не неї.

У віці 4-6 років емоційна сфера дитини характеризується:

  • спокійнішим емоційним фоном сприйняття;
  • проявом емоцій по ланцюжку «бажання, уявлення, дія, емоція»;
  • більш керованими емоційними процесами;
  • розвитком емоційного передбачення (дитина намагається передбачити майбутній результат і те, як його оцінять);
  • появою афективних реакцій;
  • появою нових мотивів для діяльності;
  • здатністю оцінювати свою поведінку.

Дитина 4-5 років - це маленька людина, що володіє досить різноманітним спектром емоцій. ЇЇ почуття і переживання пов'язані, по більшій мірі, з атмосферою в сімейному колі. Нові вміння і інтереси сприяють появи цілого спектру різноманітних емоцій дитини, а також потреб і мотивів. У дошкільника поступово ускладнюється гамма емоцій і почуттів: він уже може відчувати не тільки радість або страх, а й ревнощі, смуток, жалість, гнів, бадьорість, ніжність, сором'язливість, здивування, задоволення і т. Д. Дошкільник вже може виражати почуття, застосовуючи різну інтонацію і міміку.

Особливості розвитку емоційної сфери дітей дошкільного віку:

  • вони ще не можуть управляти своїми емоціями, переживаннями;
  • вони освоюють соціальні форми прояву почуттів;
  • почуття і емоції у них стають більш розумними і довільними;
  • у дошкільнят починають формуватися вищі почуття (естетичні, моральні, інтелектуальні).